II Konferencja
TECHNIKI DOBREJ EDUKACJI
Personalizacja - wyzwania i narzędzia
Gdańsk, 19-21 sierpnia 2015
Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 57
Dzień pierwszy - środa, 19 sierpnia 2015
Godz. 14.00-17.00. aula
Otwarcie konferencji, przywitanie przez organizatorów.
Wystąpienia wprowadzające:
Możliwości i wyzwania dotyczące innowacyjnego podejścia do organizowania edukacji w obecnym stanie prawnym, Joanna Berdzik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej
Personalizacja - wyzwania i narzędzia
Gdańsk, 19-21 sierpnia 2015
Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 57
Dzień pierwszy - środa, 19 sierpnia 2015
Godz. 14.00-17.00. aula
Otwarcie konferencji, przywitanie przez organizatorów.
Wystąpienia wprowadzające:
Możliwości i wyzwania dotyczące innowacyjnego podejścia do organizowania edukacji w obecnym stanie prawnym, Joanna Berdzik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej
Słowo o dobrej edukacji, prof. dr hab. Henryk Mizerek, UWM
Szkoły zaufania - wschodzący paradygmat, Marek Konieczniak, pełnomocnik zarządu ds. innowacyjności firmy VULCAN
I sesja plenarna. Poznajemy się. Prowadzenie sesji Katarzyna Hall, prezes Stowarzyszenia Dobra Edukacja
Akademie, wystąp! Krótkie prezentacje grup z wszystkich istniejących oraz tworzonych Akademii Dobrej Edukacji
Drugi rok pracy Akademii Dobrej Edukacji - informacja zwrotna. Prezentacja kolejnego opracowania przygotowywanego w ramach projektu wspieranego przez Fundację PZU, Hanna Kryszewska, UG
Godz. 17.00-17.30. Przerwa kawowa
Godz. 17.30-19.00.
Szkoły zaufania - wschodzący paradygmat, Marek Konieczniak, pełnomocnik zarządu ds. innowacyjności firmy VULCAN
I sesja plenarna. Poznajemy się. Prowadzenie sesji Katarzyna Hall, prezes Stowarzyszenia Dobra Edukacja
Akademie, wystąp! Krótkie prezentacje grup z wszystkich istniejących oraz tworzonych Akademii Dobrej Edukacji
Drugi rok pracy Akademii Dobrej Edukacji - informacja zwrotna. Prezentacja kolejnego opracowania przygotowywanego w ramach projektu wspieranego przez Fundację PZU, Hanna Kryszewska, UG
Godz. 17.00-17.30. Przerwa kawowa
Godz. 17.30-19.00.
Od koncepcji edukacyjnej po pracę z uczniami, czyli realizacja wymagań państwa – cz.1:
Jak łączy nas wspólna koncepcja edukacyjna? Do czego mogą nam przydać się technologie?
Jak łączy nas wspólna koncepcja edukacyjna? Do czego mogą nam przydać się technologie?
Sesje prowadzone w ramach projektu nadzoru pedagogicznego. Praca w grupach koncepcyjnych:
A. Organizowanie wspierania ucznia w planowaniu własnego rozwoju (główny adresat: mentorzy, kandydaci na mentorów), s. 309
B. Organizowanie edukacji przedmiotowej (główny adresat: nauczyciele przedmiotowi), s. 310
C. Organizowanie wczesnej edukacji (główny adresat: nauczyciele przedszkolni i wczesnoszkolni), s. 311
Godz. 19.00-21.00. Kolacja, bufet na Wydziale Nauk Społecznych UG, ul. Jana Bażyńskiego 4
Dzień drugi - czwartek, 20 sierpnia 2015
Godz. 9.00-11.00. aula
II sesja plenarna. Po co nam technologie? Prowadzenie sesji Jacek Staniszewski, IBE, członek zarządu Stowarzyszenia "Dobra Edukacja"
Podsumowanie pracy w grupach koncepcyjnych
Dyskusja panelowa. Metodyka mistrza szachów symultanicznych.
Wystąpienia wprowadzające:
Kompetencje cyfrowe gimnazjalistów, dr Kamil Sijko, IBE
W jaki sposób nowe technologie zmieniają sposób przetwarzania, organizacji i rozumienia treści tekstowych i obrazowych przez młode pokolenie?, dr Mateusz Leszkowicz, UAM
Innowacyjne wykorzystanie sketchnotingu w kształceniu przedszkolnym i
wczesnoszkolnym, dr Małgorzata Karczmarzyk, UG
Tablet w realizacji projektów eTwinning w edukacji wczesnoszkolnej, Jolanta Okuniewska, ambasador eTwinning, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Jak przekształcić tradycyjną placówkę oświatową w szkołę przyszłości – na przykładzie Zespołu Szkół STO w Raciążu, Damian Szcześniewski, nauczyciel ZS STO w Raciążu
Pedagogika innowacyjności, dr Adam Jagiełło-Rusiłowski, UG
Godz. 11.00-11.30. Przerwa kawowa
Godz. 11.30-13.30. aula
III sesja plenarna. Technologie pomocą w personalizacji edukacji. Prowadzenie sesji dr Hanna Furmańczyk, prodziekan Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki UG i Małgorzata Płotka, Wydział Informatyki w Gdańsku PJATK
Wystąpienia:
Technologia w edukacji, czyli co robimy źle, Artur Dyro, prezes Learnetic S.A.
Personalizacja: w wirtualnym środowisku i w ramach kształcenia informatycznego, prof. dr hab. Maciej M. Sysło, Uniwersytet Wrocławski, UMK
Nowe zawody związane z edukacją na odległość. Rezultaty projektu e-Virtue, dr inż. Małgorzata Matyja, dr Maciej Czarnecki, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Prawo Oświatowe - praktyczne narzędzie pracy dyrektora, Łukasz Zakrzewski, Wolters Kluwer SA
Schemat 4P, czyli etapy włączania technologii w przebieg uczenia się – nauczania, Magdalena Bogusławska, dyrektor Ośrodka Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych
B. Organizowanie edukacji przedmiotowej (główny adresat: nauczyciele przedmiotowi), s. 310
C. Organizowanie wczesnej edukacji (główny adresat: nauczyciele przedszkolni i wczesnoszkolni), s. 311
Godz. 19.00-21.00. Kolacja, bufet na Wydziale Nauk Społecznych UG, ul. Jana Bażyńskiego 4
Dzień drugi - czwartek, 20 sierpnia 2015
Godz. 9.00-11.00. aula
II sesja plenarna. Po co nam technologie? Prowadzenie sesji Jacek Staniszewski, IBE, członek zarządu Stowarzyszenia "Dobra Edukacja"
Podsumowanie pracy w grupach koncepcyjnych
Dyskusja panelowa. Metodyka mistrza szachów symultanicznych.
Wystąpienia wprowadzające:
Kompetencje cyfrowe gimnazjalistów, dr Kamil Sijko, IBE
W jaki sposób nowe technologie zmieniają sposób przetwarzania, organizacji i rozumienia treści tekstowych i obrazowych przez młode pokolenie?, dr Mateusz Leszkowicz, UAM
Innowacyjne wykorzystanie sketchnotingu w kształceniu przedszkolnym i
wczesnoszkolnym, dr Małgorzata Karczmarzyk, UG
Tablet w realizacji projektów eTwinning w edukacji wczesnoszkolnej, Jolanta Okuniewska, ambasador eTwinning, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Jak przekształcić tradycyjną placówkę oświatową w szkołę przyszłości – na przykładzie Zespołu Szkół STO w Raciążu, Damian Szcześniewski, nauczyciel ZS STO w Raciążu
Pedagogika innowacyjności, dr Adam Jagiełło-Rusiłowski, UG
Godz. 11.00-11.30. Przerwa kawowa
Godz. 11.30-13.30. aula
III sesja plenarna. Technologie pomocą w personalizacji edukacji. Prowadzenie sesji dr Hanna Furmańczyk, prodziekan Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki UG i Małgorzata Płotka, Wydział Informatyki w Gdańsku PJATK
Wystąpienia:
Technologia w edukacji, czyli co robimy źle, Artur Dyro, prezes Learnetic S.A.
Personalizacja: w wirtualnym środowisku i w ramach kształcenia informatycznego, prof. dr hab. Maciej M. Sysło, Uniwersytet Wrocławski, UMK
Nowe zawody związane z edukacją na odległość. Rezultaty projektu e-Virtue, dr inż. Małgorzata Matyja, dr Maciej Czarnecki, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Prawo Oświatowe - praktyczne narzędzie pracy dyrektora, Łukasz Zakrzewski, Wolters Kluwer SA
Schemat 4P, czyli etapy włączania technologii w przebieg uczenia się – nauczania, Magdalena Bogusławska, dyrektor Ośrodka Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych
Zrozumienie jako podstawa personalizacji – na przykładzie projektu pilotażowego skierowanego do maturzystów uczących się matematyki. dr Magdalena Lisewska, menedżer ds. projektów innowacyjnych wydawnictwa Nowa Era
Prezentacje laureatów konkursu „Mat2Tab 2015” organizowanego przez Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego: drużyna Slash Creations i drużyna Yellow Brick Team
Godz. 13.30-14.30. Obiad, bufet na Wydziale Nauk Społecznych UG, ul. Jana Bażyńskiego 4
Godz. 14.30-16.30. aula
IV Sesja plenarna. Co nas wyróżnia? Prowadzenie sesji dr hab. Urszula Bartnikowska, prof. UWM
Dyskusja panelowa. Wspieranie uczniów niezwyczajnych.
Wystąpienia wprowadzające:
Katarzyna Stein-Szała, Stowarzyszenie "Dalej Razem"
Katarzyna Kichler, Instytut Dobrej Edukacji
Helena Maryjanowska, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej
Adam Krawiec, dyrektor Departamentu Edukacji i Sportu, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Dyskusja panelowa. Jak promować Program Dobrej Edukacji, jak rozmawiać z rodzicami?
Wystąpienia wprowadzające:
dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW
Karolina Maćkowiak, redaktor naczelna "Życia Jarocina"
Jacek Staniszewski, Stowarzyszenie "Dobra Edukacja"
Zofia Lisiecka, ODiTK
Godz. 16.30-17.00. Przerwa kawowa
Godz. 17.00-18.30.
Od koncepcji edukacyjnej po pracę z uczniami, czyli realizacja wymagań państwa – cz.2:
Na ile łączy nas program i metody pracy? W czym mogą nam pomóc mentorzy?
Sesje prowadzone w ramach projektu nadzoru pedagogicznego, Dyskusje w grupach bloków programowych (wybieramy grupę, kierując się tym, który z celów edukacyjnych jest nam w pracy najbardziej bliski):
A. Przygotowanie do uczestnictwa w kulturze, s. 309
B. Rozumienie rzeczywistości społecznej, s. 310
C. Rozumienie rzeczywistości przyrodniczej oraz posługiwanie się językiem matematyki i informatyki, s. 311
Wydarzenie towarzyszące Konferencji
E-podręcznik, dr Jarosław Kończak, Ośrodek Rozwoju Edukacji
"Przyjazny plan" - aplikacja na tablet wykorzystywana podczas pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, dr Agnieszka Landowska, Politechnika Gdańska, dr Anna Budzińska i Iwona Ruta-Sominka, Instytut Wspomagania Rozwoju DzieckaPrezentacje laureatów konkursu „Mat2Tab 2015” organizowanego przez Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego: drużyna Slash Creations i drużyna Yellow Brick Team
Godz. 13.30-14.30. Obiad, bufet na Wydziale Nauk Społecznych UG, ul. Jana Bażyńskiego 4
Godz. 14.30-16.30. aula
IV Sesja plenarna. Co nas wyróżnia? Prowadzenie sesji dr hab. Urszula Bartnikowska, prof. UWM
Dyskusja panelowa. Wspieranie uczniów niezwyczajnych.
Wystąpienia wprowadzające:
Katarzyna Stein-Szała, Stowarzyszenie "Dalej Razem"
Katarzyna Kichler, Instytut Dobrej Edukacji
Helena Maryjanowska, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej
Adam Krawiec, dyrektor Departamentu Edukacji i Sportu, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Dyskusja panelowa. Jak promować Program Dobrej Edukacji, jak rozmawiać z rodzicami?
Wystąpienia wprowadzające:
dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW
Karolina Maćkowiak, redaktor naczelna "Życia Jarocina"
Jacek Staniszewski, Stowarzyszenie "Dobra Edukacja"
Zofia Lisiecka, ODiTK
Godz. 16.30-17.00. Przerwa kawowa
Godz. 17.00-18.30.
Od koncepcji edukacyjnej po pracę z uczniami, czyli realizacja wymagań państwa – cz.2:
Na ile łączy nas program i metody pracy? W czym mogą nam pomóc mentorzy?
Sesje prowadzone w ramach projektu nadzoru pedagogicznego, Dyskusje w grupach bloków programowych (wybieramy grupę, kierując się tym, który z celów edukacyjnych jest nam w pracy najbardziej bliski):
A. Przygotowanie do uczestnictwa w kulturze, s. 309
B. Rozumienie rzeczywistości społecznej, s. 310
C. Rozumienie rzeczywistości przyrodniczej oraz posługiwanie się językiem matematyki i informatyki, s. 311
Wydarzenie towarzyszące Konferencji
Godz. 19.00-22.00
Warsztaty dla Liderów Akademii Dobrej Edukacji, realizowane przy wsparciu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy w ramach projektu "Inkubator Dobrej Edukacji" Stowarzyszenia Dobra Edukacja.
Warsztaty dla Liderów Akademii Dobrej Edukacji, realizowane przy wsparciu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy w ramach projektu "Inkubator Dobrej Edukacji" Stowarzyszenia Dobra Edukacja.
Uczestnicy: Osoby zaproszone do udziału w projekcie, które potwierdziły udział
Dzień trzeci - piątek, 21 sierpnia 2015
Godz. 9.00-10.30. aula
V Sesja plenarna. Wyzwania dla mentorów. Prowadzenie sesji Katarzyna Hall, prezes Stowarzyszenia Dobra Edukacja
Podsumowanie pracy w grupach bloków programowych.
Dyskusja panelowa. Jak nazwać przewodnika ucznia w szkole przyszłości?
Wystąpienia wprowadzające:
dr Adam Jagiełło-Rusiłowski, UG
Anna Żaczek, Stowarzyszenie Wiosna
Piotr Czekierda, Collegium Wratislaviense
Monika Banach, Instytut Dobrej Edukacji
Godz. 10.30-11.00. Przerwa kawowa
Godz. 11.00-12.30.
Od koncepcji edukacyjnej po pracę z uczniami, czyli realizacja wymagań państwa – cz.3:
A. Osoby pracujące w Akademii Dobrej Edukacji w Gdańsku i w jej Punktach Konsultacyjnych s. 309
B. Osoby pracujące w Akademii Dobrej Edukacji w Warszawie i w jej Punktach Konsultacyjnych s. 310
C. Osoby podejmujące pracę w Akademii Dobrej Edukacji w Jarocinie i osoby zainteresowane zakładaniem kolejnych Akademii s. 311
Godz. 12.30-14.00. aula
VI Sesja plenarna. Wyzwanie: współpraca z rodzicami. Prowadzenie sesji: Beata Wołkanowska, Instytut Dobrej Edukacji.
Podsumowanie pracy w grupach Akademii, pytania i dyskusja.
Godz. 9.00-10.30. aula
V Sesja plenarna. Wyzwania dla mentorów. Prowadzenie sesji Katarzyna Hall, prezes Stowarzyszenia Dobra Edukacja
Podsumowanie pracy w grupach bloków programowych.
Dyskusja panelowa. Jak nazwać przewodnika ucznia w szkole przyszłości?
Wystąpienia wprowadzające:
dr Adam Jagiełło-Rusiłowski, UG
Anna Żaczek, Stowarzyszenie Wiosna
Piotr Czekierda, Collegium Wratislaviense
Monika Banach, Instytut Dobrej Edukacji
Godz. 10.30-11.00. Przerwa kawowa
Godz. 11.00-12.30.
Od koncepcji edukacyjnej po pracę z uczniami, czyli realizacja wymagań państwa – cz.3:
Co dla nas jest najważniejszym wyzwaniem? Jak zorganizujemy współpracę z rodzicami?
Sesje prowadzone w ramach projektu nadzoru pedagogicznego. Praca w grupach Akademii:A. Osoby pracujące w Akademii Dobrej Edukacji w Gdańsku i w jej Punktach Konsultacyjnych s. 309
B. Osoby pracujące w Akademii Dobrej Edukacji w Warszawie i w jej Punktach Konsultacyjnych s. 310
C. Osoby podejmujące pracę w Akademii Dobrej Edukacji w Jarocinie i osoby zainteresowane zakładaniem kolejnych Akademii s. 311
Godz. 12.30-14.00. aula
VI Sesja plenarna. Wyzwanie: współpraca z rodzicami. Prowadzenie sesji: Beata Wołkanowska, Instytut Dobrej Edukacji.
Podsumowanie pracy w grupach Akademii, pytania i dyskusja.
Podsumowanie dyskusji i zamknięcie konferencji, Katarzyna Hall, prezes Stowarzyszenia Dobra Edukacja.
Wydarzenie towarzyszące Konferencji
Godz. 15.00-18.00
Indywidualne konsultacje dla Liderów Akademii Dobrej Edukacji, realizowane przy wsparciu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy w ramach projektu "Inkubator Dobrej Edukacji" Stowarzyszenia Dobra Edukacja.
Indywidualne konsultacje dla Liderów Akademii Dobrej Edukacji, realizowane przy wsparciu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy w ramach projektu "Inkubator Dobrej Edukacji" Stowarzyszenia Dobra Edukacja.